Ook in het eerste kwartaal van 2025 maakt telt® het verschil met nuttige tips en adviezen voor jou als ondernemer. Want kennis delen leidt tot vermenigvuldiging van resultaat. We houden het fiscale en financiële nieuws nauwlettend voor je in de gaten. Zo blijf je eenvoudig op de hoogte en kun je plussen met voordeel. Heb je vragen naar aanleiding van deze berichten of neem je graag eens de proef op de som? Reken op telt®.
Sinds 1 januari 2025 handhaaft de Belastingdienst weer volledig bij opdrachtgevers die werken met mensen die voor de loonheffingen eigenlijk een dienstbetrekking hebben. Onder druk van de Tweede Kamer gebeurt dit echter met zachte hand. Zo heeft de Belastingdienst in een handhavingsplan bekendgemaakt dat er over het kalenderjaar 2025 geen verzuim- en vergrijpboetes worden opgelegd. Bij een bedrijfsbezoek zal de Belastingdienst eerst met jou in gesprek gaan over de inhuur van zzp’ers. Je wordt er zo nodig op gewezen om aandacht te hebben voor de kwalificatie van de arbeidsrelaties en de mogelijke risico’s van schijnzelfstandigheid. De Belastingdienst kan er dan voor kiezen om nog geen boekenonderzoek te starten, waardoor je als het ware eerst wordt gewaarschuwd. De Belastingdienst benadrukt dat de focus binnen de handhaving vooral ligt op de loonheffingen in relatie tot opdrachtgevers. Naar aanleiding van correcties in de loonheffingen bij jou als opdrachtgever zal de Belastingdienst ‘in principe’ geen gerichte acties uitvoeren voor eerdere jaren bij de zzp’er. Modelovereenkomsten verlengd In het handhavingsplan is ook bekendgemaakt dat de Belastingdienst alle lopende, goedgekeurde modelovereenkomsten zal eerbiedigen tot eind 2029. Dit betekent dat je nog tot 2030 gevrijwaard bent van naheffing van loonheffingen als je daadwerkelijk werkt volgens een modelovereenkomst. Graag eens een check? Reken op telt®.
Heb je als ondernemer zonder personeel in 2024 gebruikgemaakt van de regeling speur- en ontwikkelingswerk (S&O-werk) voor je innovatieve investeringen? Dan kom je mogelijk voor de S&O-aftrek in aanmerking. Deze aftrek bedraagt voor 2024 maximaal € 15.551, verhoogd met € 7.781 als je een starter was. Let op Je moet in 2024 wel aan het urencriterium (in beginsel minimaal 1.225 uren besteed aan je onderneming) hebben voldaan en ten minste 500 uur hebben besteed aan speur- en ontwikkelingswerk, waarvoor de RVO een S&O-verklaring heeft afgegeven. Heb je feitelijk minder dan 500 S&O-uren gerealiseerd? Dan moet je dit uiterlijk 31 maart 2025 doorgeven via het eLoket van de RVO. Als je de S&O-uren niet tijdig hebt doorgegeven, krijg je eerst een herinnering. Geef je daarna nog steeds de gerealiseerde S&O-uren niet op aan de RVO, dan wordt ervan uitgegaan dat je geen S&O-uren hebt gerealiseerd. Je moet dan de S&O-aftrek terugbetalen, verhoogd met een boete.
Er zijn kosten die je voor je onderneming maakt, maar waarin ook een privé-element zit. Dit zijn de gemengde kosten. Hieronder vallen de kosten voor voedsel, drank en genotmiddelen, representatiekosten en de kosten van congressen, seminars, symposia, excursies en studiereizen. Drempelbedrag Gemengde kosten zijn pas aftrekbaar voor de inkomstenbelasting als een drempelbedrag wordt overschreden. Dit drempelbedrag is sinds 1 januari 2025 met honderd euro verhoogd naar € 5.700. Maar er is ook een alternatief. Je mag er namelijk ook voor kiezen om 80% van de gemengde kosten in aftrek te brengen. Graag eens plussen en minnen wat de gunstigste oplossing is voor jou? Neem gerust contact met ons op.
Als ondernemer kun je te maken krijgen met klanten (of relaties) die niet tijdig betalen. Wanneer je wel genoeg vertrouwen hebt in de kredietwaardigheid van je klant, kan een vaststellingsovereenkomst een oplossing bieden. Deze overeenkomst is een juridisch instrument dat wordt gebruikt om een einde te maken aan een bestaand geschil of om toekomstige onzekerheden of geschillen te voorkomen. Je associeert een vaststellingsovereenkomst mogelijk met ontslagsituaties, maar deze overeenkomst kun je dus ook inzetten bij betalingsproblemen. Dit heeft ook een belangrijk voordeel ten opzichte van het inschakelen van een incassobureau. Een vaststellingsovereenkomst is namelijk een onderlinge regeling, waarbij jij én je klant het eens zijn over de oplossing. Dit kan leiden tot een meer vriendelijke afwikkeling van de betalingsproblemen en juridische kosten voorkomen die inherent zijn aan het incassoproces. Flexibiliteit en rechtszekerheid Een vaststellingsovereenkomst biedt ook de mogelijkheid om flexibele afspraken te maken die beter passen bij de specifieke situatie van jou en je klant. Dit kan bijvoorbeeld ruimte bieden voor een betalingsregeling die rekening houdt met de financiële situatie van je klant. Bovendien, als er eenmaal een overeenkomst is bereikt, wordt ook rechtszekerheid geboden; je weet beiden waar je aan toe bent en wat er van je wordt verwacht. Het is een bindende overeenkomst die ook kan worden afgedwongen, mocht een van jullie zich niet aan de afspraken houden. Tip Zorg ervoor dat alle rechten en plichten goed zijn vastgelegd in de vaststellingsovereenkomst, zodat er geen onbedoelde nadelige gevolgen ontstaan. Maak duidelijke afspraken over termijnen en de consequenties van niet-nakoming. Graag een check? Reken op telt®.
Als btw-ondernemer moet je een suppletieaangifte indienen, zodra duidelijk wordt dat je te veel of te weinig btw hebt betaald. Sinds 1 januari 2025 is hier echter een concrete termijn aan toegevoegd. Je moet sindsdien namelijk de suppletieaangifte indienen binnen acht weken nadat je de fout hebt ontdekt. Na deze termijn kan de Belastingdienst een boete opleggen. Naast de termijn van acht weken is het nog steeds belangrijk dat je de suppletieaangifte indient voordat je weet – of redelijkerwijs moet vermoeden – dat de inspecteur met de desbetreffende onjuistheid of onvolledigheid bekend is. Let op Bedragen tot € 1.000 mag je verrekenen in de eerstvolgende btw-aangifte. Hiervoor hoef je dus geen suppletieaangifte te doen. Belastingrente Sinds 1 januari 2025 bedraagt de belastingrente 6,5%. Heb je te weinig btw betaald over 2024? Zorg er dan voor dat je de suppletieaangifte uiterlijk 31 maart 2025 hebt ingediend, anders ga je vanaf 1 april 2025 belastingrente betalen. Wil je dat de suppletie geldt als een vrijwillige verbetering, dan is het sowieso zaak om zo snel mogelijk een suppletieaangifte in te dienen, zodra je weet dat je onderneming te weinig btw heeft betaald. Graag hulp hierbij? telt® maakt het verschil.
Op deze pagina is de stand van zaken in wet- en regelgeving verwerkt tot en met 1 maart 2025. Hoewel de uiterste zorg is nagestreefd ten aanzien van de inhoud, kan niet volledig worden ingestaan voor eventuele fouten en onvolledigheden. telt® sluit bij deze de aansprakelijkheid hiervoor uit. Voor een toelichting kun je altijd contact met ons opnemen.