Een nieuwe blog van accountant/teamleider Claudia Schäffers-Elderhorst.
De accountant is anno 2022 niet meer iemand die na afloop van het financiële jaar een keer op bezoek komt bij de ondernemer. Maar wie is hij of zij dan wél? Om antwoord op deze vraag te vinden, duik ik in mijn herinneringen én in mijn agenda van gisteren.
Juli 2003. Gewapend met een grote tas vol dossiers in mijn linkerhand, een rolkoffertje met dossiers aan mijn rechterhand en een laptoptas over mijn schouder ben ik als assistent-accountant van een groot accountantskantoor op weg naar een klant. Zojuist heb ik mijn gloednieuwe Seat Ibiza achtergelaten op de parkeerplaats en nu neem ik plaats in een vergaderzaal. Daar zal ik de komende week, onder begeleiding van een accountant, grote stapels papieren dossiers doorworstelen. Aan het eind van de week keer ik dan nóg zwaarder bepakt terug naar kantoor. Ik werk het jaarrapport uit, waarvan ik een papieren exemplaar op het bureau van de accountant gooi. Hij kijkt er een uurtje naar. Geeft mij de opdracht om de boel hier en daar aan te passen. Een secretaresse past het document aan in Word en stuurt het opnieuw geprinte pak papier via de post naar de ondernemer.
De accountant belt de ondernemer om een afspraak te maken. In augustus spreken ze elkaar bij een kop koffie over de door mij afgeronde jaarrekening van 2002. (Iets waar ik in die tijd best trots op kon zijn!) Wanneer het rapport eenmaal definitief is uitgebracht, ben ik alweer vier opdrachten verder. Net als de accountant.
Juni 2022. Iets over achten fiets ik richting kantoor. Vijf minuten later stap ik ons kantoor aan de Putterweg in Ermelo binnen. In mijn ene hand een fietssleutel, in mijn andere hand een telefoon. Ik start mijn computer op en neem een kop koffie. Even mijn mail doornemen en kijken wat er in mijn agenda staat voor vandaag: diverse afspraken met klanten.
Tijdens de afspraak met mijn eerste klant van vandaag bespreken we de tussentijdse cijfers van het tweede kwartaal van dit jaar. De klant werkt met Twinfield, een online applicatie om de financiële administratie bij te houden. Dat kost hem weinig tijd, want deze ondernemer maakt ook gebruik van Basecone. Basecone is een scan- en herken-app voor de facturen, met automatische doorboeking naar Twinfield. Binnen Twinfield is de bank van de klant gekoppeld, dus ook het verwerken van bankmutaties kosten de klant weinig tijd. De complete administratie heb ik gisteren al doorgenomen en waar nodig heb ik aanpassingen verricht. Vandaag bespreek ik de voortgang in relatie tot de begroting met de klant. Een handige tool die we hierbij gebruiken is Visionplanner. Visionplanner geeft online managementinformatie met behulp van dashboards, door telt® ingericht op basis van de wensen van de klant. Mijn rol is een totaal andere dan de rol die ik vervulde in mijn beginjaren in de accountancy.
Als sparringpartner sta ik náást de ondernemer. Op basis van de inzichten signaleer ik enkele kansen. De ondernemer kan hierop inspelen om zo kosten te besparen. We maken meteen een afspraak voor aan het eind van het volgende kwartaal. Zo blijven we de voortgang van het bedrijf monitoren.
Na de lunch volgt mijn tweede afspraak. Met deze ondernemer houd ik een korte bespreking van de jaarrekening van 2021. Doordat ook deze klant optimaal gebruikmaakt van de geautomatiseerde hulpmiddelen (Basecone, Twinfield en Visionplanner), ziet hij met één blik op het scherm hoe zijn onderneming ervoor staat. Al snel gaat ons gesprek dan ook over de mogelijkheden die ik zie voor verbetering van het rendement.
Later op de middag is het tijd voor mijn laatste afspraak van vandaag. De ondernemer is al jaren klant van ons kantoor. De resultaten van zijn bedrijf zijn stabiel, het eigen vermogen is positief. Niets aan het handje dus. Ieder kwartaal komt deze ondernemer zijn administratie brengen in een grote doos. Mijn collega boekt deze handmatig in en verzorgt de btw-aangifte. De klant is tevreden over onze dienstverlening en houdt het graag op de manier waarop wij dit reeds jaren insteken.
Conclusie van mijn terugblik? Ja, de rol van de accountant is veranderd. 19 jaar geleden lag het accent meer op historische cijfers en nu spelen het heden en de toekomst een steeds grotere rol. Een groeiend aantal werkzaamheden wordt gestandaardiseerd en geautomatiseerd. Hierdoor hebben wij veel meer tijd om op basis van de cijfers ondernemers met gericht advies te helpen. Waar liggen de kansen voor een hogere omzet, welke kostenbesparing is mogelijk en van welke fiscale regelingen kan de ondernemer profiteren?
Is er in al die jaren ook iets hetzelfde gebleven? Zeker. Onze koffie, die smaakt nog steeds goed.