Met ingang van 28 mei gelden er nieuwe regels voor webshops ten aanzien van reviews, prijzen, aanbiedingen en online marktplaatsen. De wijziging van de regels om consumenten beter te beschermen bij webshopverkopen volgen uit een Europese richtlijn.
Volgens de nieuwe regels mogen geen willekeurige prijzen meer getoond worden bij het geven van kortingen. De ‘van’-prijs moet de laagste prijs zijn waarvoor het product in de afgelopen 30 dagen is aangeboden. Verkopers kunnen hierdoor de prijs niet voor een korte tijd omhoog gooien zodat over die hoge prijs korting kan worden gegeven en het prijsvoordeel enorm lijkt. Voor de verkoop van beperkt houdbare producten en voor oplopende kortingen op hetzelfde product wordt een uitzondering gemaakt. Webshops moeten vermelden hoe zij controleren of de reviews van klanten van echte klanten afkomstig zijn die een product gekocht en gebruikt hebben. Aangegeven moet worden of alle positieve en negatieve recensies worden verwerkt en of men voor beoordelingen betaalt. Ook op sociale media mogen geen valse beoordelingen of onechte likes worden geplaatst. Als gebruik wordt gemaakt van beoordelingssystemen kan aan de informatieplicht worden voldaan door te melden hoe de reviewpartij met reviews omgaat.Op basis van recente zoekopdrachten, een aankoopgeschiedenis of een woonplaats is het mogelijk om aan de klant een gepersonaliseerd aanbod te doen. Vanaf 28 mei is men verplicht de klant hierover te informeren, bijvoorbeeld via een pop-up of een mededeling op de betaalpagina.Veel grotere webshops verkopen ook voor derden. Die online marktplaatsen moeten, voordat de klant iets koopt, duidelijk laten weten met wie zaken worden gedaan. Een ondernemer of een consument en welke voorwaarden van toepassing zijn.Consumenten die online aankopen doen, kunnen vooraf de betrouwbaarheid van de webshop controleren aan de hand van de checklist ‘Eerst checken, dan bestellen’ van ACM ConsuWijzer.
Bron: ACM – Checklist verkoop via internet