Biedt u uw producten aan via uw eigen webshop? Dan is het volgende voor u van belang! Voor online verkoop in Nederland gelden een aantal basisregels. Als uw partner in ondernemen zette accountantskantoor telt® deze regels voor u op een rij.
De verkoopprijs van een product of dienst moet duidelijk zichtbaar zijn en alle bijkomende kosten moeten worden vermeld, zoals verzendkosten of belastingen.
De verkoper moet de klant voorzien van alle informatie over het product of de dienst die hij wil verkopen, inclusief informatie over de kenmerken van het product, de prijs, de leveringstermijn en het retourbeleid.
Het bestelproces moet duidelijk en transparant zijn. De klant moet kunnen zien welke stappen hij moet doorlopen om een bestelling te plaatsen, en de verkoper moet de klant op de hoogte houden van de status van zijn bestelling.
Klanten hebben het recht om binnen 14 dagen na ontvangst van het product de koop te ontbinden zonder opgaaf van redenen. De verkoper moet de klant informeren over dit recht en hoe het kan worden uitgeoefend.
De verkoper moet zorgen voor een veilige betaalomgeving en duidelijk aangeven welke betaalmethoden mogelijk zijn.
De verkoper moet de privacy van de klant respecteren en persoonlijke gegevens veilig bewaren. De klant moet toestemming geven voor het verzamelen en gebruiken van zijn persoonlijke gegevens.
De verkoper moet een klachtenprocedure hebben en de klant op een vriendelijke en adequate manier te woord staan.