Nieuwe blog van Gertjan Hendriksen in de serie Klantverhalen
Waarmee ik als accountant vooral druk ben geweest dit bewogen jaar? U zult zeggen: met subsidieaanvragen voor de talloze ondernemers die financieel in de knel zijn gekomen. Daarin hebt u deels gelijk. Gelukkig heb ik veel ondernemers kunnen helpen bij het uitzoeken en aanvragen van de diverse regelingen waarvoor ze, regelmatig zonder dat ze dat wisten, in aanmerking kwamen. Een andere manier om de financiële gezondheid van een bedrijf te verbeteren, is herstructurering. Daarover vertel ik graag meer aan de hand van een situatie die ik onlangs heb behandeld.
Een ondernemer, we noemen hem dhr. Pietersen, heeft een eenmanszaak. Hij maakt als zzp’er een paar honderdduizend euro winst. Voor een eenmanszaak valt deze winst volledig in de inkomstenbelasting. Dat wil zeggen dat boven de grens van 68.508 euro het tarief van bijna 50% moet worden betaald. Dhr. Pietersen werkt dus eigenlijk de helft van de week voor de belasting. Dat moet anders kunnen, vind ik! Onderweegs & De Groot Accountants en Adviseurs biedt het grote voordeel dat er een team van fiscalisten bij ons is aangesloten. Eén van onze fiscalisten is snel met deze situatie aan de slag gegaan. Door de eenmanszaak te herstructureren naar een werkmaatschappij met meerdere bv’s, is de belastingdruk nu een stuk lager. Zo is de belasting over de winst (vennootschapsbelasting) volgend jaar 15% over de eerste 245.000 winst. En dat is een stuk lager dan de bijna 50% die dhr. Pietersen als zzp’er zou moeten betalen!
De blog gaat verder onder de afbeelding
Bij Onderweegs & De Groot Accountants en Adviseurs gaan we uiterst secuur te werk. Een fout zou immers behoorlijke financiële consequenties hebben. Onze fiscalist stemt daarom de nieuwe holdingstructuur altijd af met de Belastingdienst. Pas nadat de Belastingdienst heeft toegestemd, maken we de oprichting van de bv officieel bij de notaris. Het hele proces, van eerste gesprek tot ondertekening bij de notaris, duurt, afhankelijk van de complexiteit, gemiddeld vier maanden. Genoeg tijd voor dhr. Pietersen om de champagne alvast goed te koelen. In deze periode houden wij ons bij telt® bezig met de inrichting van de nieuwe bv, de gesprekken met de Belastingdienst en de notaris en het tussentijds informeren en adviseren van dhr. Pietersen. De volgende stap in het proces is het uitzakken. De term uitzakken staat voor het onderbrengen van de activiteiten van de eenmanszaak in de nieuwe bv. Dat u het weet.
Een ander voordeel van het omzetten van een eenmanszaak naar een bv is dat dit de hoofdelijke aansprakelijkheid van dhr. Pietersen aanzienlijk verkleint. Het privévermogen van dhr. Pietersen blijft zo namelijk bij een onverhoopt faillissement buiten de boedel. Het oprichten van bijvoorbeeld een werkmaatschappij is één van de mogelijkheden om een bedrijfspand of ander bedrijfsmatig vastgoed buiten schot te houden. Uit ervaring weet ik hoeveel rust dit ondernemers geeft. En dhr. Pietersen? Die vindt het inmiddels de hoogste tijd om de champagne te ontkurken.
Een kritische check op de huidige bedrijfsstructuur blijkt bijzonder nuttig. Dit geldt voor ondernemers met een eenmanszaak, maar ook als uw bedrijf een bv is. Past de bv nog wel bij uw situatie? Is de holdingstructuur of werkmaatschappij nog wel actueel? Genoeg redenen om eens een check te doen.
Als accountant werk ik altijd samen met ons team van fiscalisten. Bij telt® hebben we alle expertise in huis om ook voor uw onderneming minimale belastingdruk en risico te realiseren. Het afgelopen jaar hebben we op deze manier voor veel ondernemers een effectieve herstructuring van hun bedrijf verzorgd. Ook het komende jaar gaan wij graag deze uitdaging aan.