Kennisbank
Gepubliceerd op 15 januari 2024

Online verkoop: basisregels in Nederland

Biedt u uw producten aan via uw eigen webshop? Dan is het volgende voor u van belang! Voor online verkoop in Nederland gelden een aantal basisregels. Als uw partner in ondernemen zette accountantskantoor telt® deze regels voor u op een rij.

Prijsvermelding

De verkoopprijs van een product of dienst moet duidelijk zichtbaar zijn en alle bijkomende kosten moeten worden vermeld, zoals verzendkosten of belastingen.

Informatieplicht

De verkoper moet de klant voorzien van alle informatie over het product of de dienst die hij wil verkopen, inclusief informatie over de kenmerken van het product, de prijs, de leveringstermijn en het retourbeleid.

Bestelproces

Het bestelproces moet duidelijk en transparant zijn. De klant moet kunnen zien welke stappen hij moet doorlopen om een bestelling te plaatsen, en de verkoper moet de klant op de hoogte houden van de status van zijn bestelling.

Herroepingsrecht

Klanten hebben het recht om binnen 14 dagen na ontvangst van het product de koop te ontbinden zonder opgaaf van redenen. De verkoper moet de klant informeren over dit recht en hoe het kan worden uitgeoefend.

Betaling

De verkoper moet zorgen voor een veilige betaalomgeving en duidelijk aangeven welke betaalmethoden mogelijk zijn.

Privacy

De verkoper moet de privacy van de klant respecteren en persoonlijke gegevens veilig bewaren. De klant moet toestemming geven voor het verzamelen en gebruiken van zijn persoonlijke gegevens.

Klachtenafhandeling

De verkoper moet een klachtenprocedure hebben en de klant op een vriendelijke en adequate manier te woord staan.

Ombouw toilet tot douche maakt van school geen woning

Gepubliceerd op
27 oktober 2024

Economisch belang ab behouden ondanks verlenen optierecht

Gepubliceerd op
23 oktober 2024

Trek geen transactiekosten af van werkelijk rendement box 3

Gepubliceerd op
23 oktober 2024