Actueel
Fiscaal
Gepubliceerd op 5 oktober 2026

Van IB-onderneming naar bv? Let op je fossiele auto van de zaak

IB-onderneming naar bv? Let op de pseudo-eindheffing | telt®

Overweeg je om je IB-onderneming om te zetten naar een bv en rijd je in een fossiele auto van de zaak? Dan kan het verstandig zijn om je plannen nog vóór het einde van 2026 goed te bekijken. Vanaf 1 januari 2027 gaat namelijk de pseudo-eindheffing voor fossiele personenauto’s gelden. Juist bij de overstap van een IB-onderneming naar een bv is nog niet volledig duidelijk hoe het overgangsrecht uitpakt.

Vanaf 2027 moeten werkgevers in principe een pseudo-eindheffing betalen wanneer zij een fossiele personenauto ook voor privégebruik ter beschikking stellen aan een werknemer. Woon-werkverkeer telt daarbij eveneens als privégebruik. De heffing bedraagt jaarlijks 12% van de cataloguswaarde van de auto. Voor auto’s die vóór 1 januari 2027 al door een werkgever ter beschikking zijn gesteld, geldt overgangsrecht tot en met 31 december 2030.

Als IB-ondernemer zonder personeel betaal je de heffing niet
Ben je IB-ondernemer zonder personeel? Dan ben je voor deze regeling geen werkgever en krijg je zelf niet met de pseudo-eindheffing te maken. Bij een bv ligt dat anders. Een dga is werknemer van zijn bv. Stelt de bv een fossiele personenauto aan de dga ter beschikking, dan kan de pseudo-eindheffing dus wel aan de orde zijn.Dat verschil wordt belangrijk als je toch al van plan bent om je onderneming in een bv onder te brengen.

Bv oprichten in 2026 kan verschil maken
Het overgangsrecht geldt voor fossiele personenauto’s die vóór 1 januari 2027 al door een werkgever ter beschikking zijn gesteld. Daarom kan het verstandig zijn om, als je toch al naar een bv wilt, te onderzoeken of je de bv nog in 2026 opricht en de auto vóór 1 januari 2027 door die bv aan jou als dga laat ter beschikking stellen.Doe je dat pas in 2027, dan ontstaat mogelijk een nieuwe situatie waarop het overgangsrecht niet van toepassing is.

Valt de inbreng in een bv onder een ‘overname’?
Daar zit op dit moment nog wel een onzekerheid.De staatssecretaris heeft aangegeven dat het overgangsrecht bij een fusie of overname kan blijven gelden wanneer de nieuwe werkgever in de plaats treedt van de oude werkgever. Bij een normale wisseling van werkgever gaat het overgangsrecht in principe juist niet mee.Niet expliciet duidelijk is of de inbreng van een IB-onderneming in een bv voor deze regeling eveneens als zo’n overname wordt beschouwd. Zeker wanneer je als IB-ondernemer nog geen werkgever bent, is voorzichtigheid daarom verstandig.

Heb je al in 2026 een fossiele personenauto op de zaak staan en breng je je onderneming pas na 1 januari 2027 in een bv in? Dan bestaat het risico dat de bv voor die auto niet van het overgangsrecht kan profiteren.

Heb je personeel? Kijk dan ook naar de timing
Voor IB-ondernemers met personeel speelt de pseudo-eindheffing eveneens. Stel je een fossiele personenauto ter beschikking aan werknemers, dan val je vanaf 2027 onder de regeling.Ben je daarnaast van plan de onderneming in een bv in te brengen? Ook dan is nog niet volledig duidelijk of het overgangsrecht na die overgang behouden blijft. Het kan daarom verstandig zijn om te bekijken of zowel de inbreng in de bv als de terbeschikkingstelling van de auto nog in 2026 kan plaatsvinden.

Niet alleen vanwege de auto naar een bv
Alleen de pseudo-eindheffing is natuurlijk geen reden om overhaast voor een bv te kiezen. Een overstap naar een bv heeft veel meer fiscale, juridische en administratieve gevolgen. Ook een oprichting en inbreng aan het einde van het jaar kunnen extra werkzaamheden en kosten met zich meebrengen, bijvoorbeeld voor de inbreng, vennootschapsbelasting en loonheffingen.

Tip
Overweeg je toch al om je IB-onderneming in een bv onder te brengen en speelt er een fossiele auto van de zaak? Wacht dan niet te lang met het bespreken van je plannen. De timing vóór 1 januari 2027 kan verschil maken.

Leen je personeel uit of huur je medewerkers in? Controleer in 2026 of de Wtta gevolgen heeft voor jouw onderneming en welke actie nodig is.

Wtta: moet je nu al in actie komen?

Gepubliceerd op
5 oktober 2026
Actueel
Fiscaal

Wet loontransparantie op komst: is jouw beloningsbeleid er klaar voor?

Gepubliceerd op
5 oktober 2026
Kennisbank
Fiscaal
Recordprijs weipoeder door sterke vraag naar melkeiwit

Sterke vraag naar melkeiwit stuwt prijs van weipoeder naar recordniveau

Gepubliceerd op
5 oktober 2026
Actueel
Fiscaal